donderdag 23 april 2020

Welkom op mijn blog

Welkom op mijn blog


In dit blog wil ik mijn ervaringen als docent maatschappijleer delen in een bijzondere tijd. Vanaf eind maart zijn de scholen gesloten en geven we les op afstand. Daarvoor moesten we eerst de techniek onder de knie krijgen, dan de organisatie en vervolgens de didactiek.

Het is nu donderdag 23 april, het begin van de meivakantie. Een vakantie die er van buitenaf gezien net zo uitziet als de afgelopen 6 weken. Ik ben thuis en ik zit achter mijn computer. Van school heb ik de opdracht gekregen offline te gaan. en dat zal ik ook zeker doen. Beetje wandelen, fietsen en in de tuin een boekje lezen. Maar ik kan niet stoppen met nadenken over onderwijs op afstand 2.0. Dit blog moet daar het verslag van zijn.

Er blijken ineens dingen te kunnen in de les die ik eerst niet voor mogelijk had gehouden. Een interview met een minister, wethouder of raadslid. Of een gast die zich in Spanje of Hong Kong bevindt. Heel veel mogelijkheden om mijn les te verrijken met inzichten van andere mensen. Waarom zou ik het standpunt van een politieke partij uitleggen als een politicus dat zelf veel beter kan?

Ik doe dit in blogvorm zodat ik mijn ervaringen gebundeld bij elkaar heb. Ik ga uiteraard via de social media reclame maken voor dit blog. Ik nodig iedereen uit in dit blog te reageren. Laten we zo veel mogelijk onze ervaringen delen. Ik zie nu dat het onderwijs echt een grote sprong kan maken.

 De eisen van de 21e eeuw maken dat we ons wel moeten aanpassen. Ik verbaas mij er al lang over dat de vorm van het onderwijs niet verschilt van die van de tijd dat ik zelf naar de middelbare school ging. Uurtje, docentje, lokaaltje klasje en aan het eind van de periode cijfers poepen.

Never waste a good crisis! Wat ik nu leer zal ik meenemen. Waar naartoe weet ik nog niet. En wanneer nog minder. In ieder geval zal het onderwijs na Corona niet meer hetzelfde zijn als daarvoor.


Amsterdam 23 april 2020


1 opmerking: